Ik heb de afgelopen 10 jaar regelmatig gevlogen en nooit gemist. Ja, ik heb genoeg bijna-vlucht-gemist ervaringen gehad en daar kan ik nu om lachen als ik eraan terug denk. Tot een paar maanden, toen ik mijn vlucht wel echt heb gemist. Niet na een stedentrip Londen of Stockholm, ook geen andere short-haul vlucht. Ik mistte mijn vlucht vanuit Bali, bijna de andere kant van de wereld. Ik kan je vertellen; dat is balen. Dit grapje heeft mij ruim €700 gekost. We hadden er een prachtige reis opzitten en om de reis zo te eindigen is behoorlijk zuur. De afgelopen tijd heb ik flink nagedacht over hoe dit voorkomen had kunnen worden, achteraf gezien is dat natuurlijk makkelijker. Dit zijn de beste tips om hopelijk te voorkomen dat jij ook je vlucht mist en niet zo’n zelfde ervaring te hebben.

Boek niet het goedkoopste vliegticket

Dit moet je niet al te letterlijk nemen, want we zoeken natuurlijk allemaal naar dat ene koopje. Vliegmaatschappijen hebben verschillende tariefklasses en wanneer je rechtstreeks bij de airline boekt krijg je vaak een keus. Meestal zijn het er 3 of 4. Het goedkoopste ticket brengt je alleen naar je bestemming, geen refund mogelijk en wijzigen is ook onmogelijk. Afhankelijk van de vliegmaatschappij biedt het iets duurdere ticket wel mogelijkheden. Een tariefklasse hoger en vaak is dan het wijzigen van je ticket tegen betaling wel mogelijk en soms maar €100 duurder.

Mijn vliegticket naar Bali was €389 retour, een waanzinnig koopje dus. Ik wist natuurlijk dondersgoed dat dit ticket mij geen flexibiliteit zou bieden. Dat hoefde immers ook niet, ik had namelijk een overstap van 12 uur op de heenreis en 18 uur op de terugreis. Wat kon er mis gaan?

Bel de vliegmaatschappij onderweg al

Hoe vroeger je de airline belt en informeert, des te meer kunnen ze voor je betekenen. Mits je natuurlijk een ticket hebt met meer flexibiliteit. Vaak kunnen ze telefonisch al jouw vlucht omboeken. Mocht het niet lukken om ze in te lichten, zorg dan dat je direct bij aankomst op de luchthaven naar de servicebalie van jouw vliegmaatschappij gaat. In veel gevallen kunnen ze het ticket nog wijzigen tot 2 uur na vertrek van de vlucht.

Verblijf de laatste nacht vlakbij de luchthaven

Kies je er wel voor om dat goedkoopste ticket te boeken, geen onmiddellijke zorgen. Denk wel vooraf goed na over de route van je reis en mijn tip: verblijf de laatste nacht in de buurt van de luchthaven.

Dat is waar het bij mij mis ging. Wij verbleven onze laatste nacht in Lombok en vlogen terug vanaf Bali. Samen met een local hadden we het goed uitgezocht: een half uur met de taxi naar de haven gevolgd door een boottocht van 4 uur. Het plan was om vroeg in de ochtend te vertrekken, een dagtour te doen op Bali en in de avond naar het vliegveld. We vlogen net na middernacht. Ik werd echter wakker met een voedselvergiftiging, dus we besloten de dagtour over te slaan en ik zou mij de hele ochtend volstoppen met medicijnen om fit genoeg te zijn voor de vlucht, we hadden tijd genoeg.

We vertrokken om 13:00 uur naar de haven en kochten een ticket voor de boot. De boot kwam niet. We hebben tot 16:30 in de haven gewacht en toen zag ik het al helemaal gebeuren, maar we konden niets. De tocht duurde inderdaad 4 uur, dus bij land in zicht kregen we hoop. Voor even. We bleven bijna 2 uur voor de kust liggen, de steiger was stuk. Je raadt het al, het zag er slecht uit. 1,5 uur met de taxi naar het vliegveld, we kwamen er om half 1 aan, precies het tijdstip dat het vliegtuig vertrok.

Kies een goed bereikbare airline

Ook dat deden wij fout. Wij vlogen met een Chinese vliegmaatschappij en de servicenummers waren volledig onbereikbaar. Je krijgt een Chinees bandje en de lijn wordt verbroken, daar kom je niet ver mee. Voordat je besluit een ticket te boeken, probeer het servicenummer eens. Werkt het en krijg je een persoon aan de lijn? Dan is er dus niets aan de hand en ga je met een gerust hart op reis.

Denk na over het tijdsverschil wanneer je via een tussenpersoon boekt

Ik boekte mijn ticket via World Ticket Center, zij hadden namelijk de beste deal op het ticket wat ik wilde. Ik had goede ervaringen met het bedrijf, dus waarom niet.

Wanneer je kiest om je ticket te laten boeken door een tussenpersoon, houd rekening met de openingstijden van het servicenummer en jouw land van bestemming, dat kan wellicht een hoop stress voorkomen. Ik heb overigens een beetje een haat/ liefde verhouding met tussenpersonen. Vaak is de service goed, maar wanneer je de airline zelf nodig hebt, kom je niet ver. Ze konden mijn PNR bijvoorbeeld niet vinden, waardoor het leek alsof mijn ticket helemaal niet bestond. Dit is in zo’n geval dus enkel bekend bij de tussenpersoon.

World Ticket Center heeft mij overigens echt fantastisch geholpen hoor. En stelde mijn moeder gerust, ook heel fijn!

Ik had waarschijnlijk het beste de laatste nacht op Bali kunnen doorbrengen, je ziet hoe makkelijk en snel iets helemaal in de soep kan lopen. Overweg dit soort opties dus wanneer je een ticket boekt en zorg dat je je reisroute erop aanpast.

Heb jij weleens een vlucht gemist?