Is het jullie ook wel eens opgevallen dat je je zo ‘anders’ voelt tijdens het vliegen? Dat je je zo moe voelt, alsof je 12 uur hebt gewerkt? Hoofdpijn? Dat je bijvoorbeeld je muziek via oordopjes niet zo goed hoort of je een simpel broodje ineens minder goed proeft? Is dit herkenbaar? Hieronder de oorzaken! Natuurlijk lees je ook hoe je een lange vlucht zo comfortabel mogelijk kunt maken. 

Minder zuurstof

In een vliegtuig adem je zo’n 25% minder zuurstof in dan dat je gewend bent. De lucht in een vliegtuig wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd, maar ondanks die constante aanvoer van verse zuurstof is er in een vliegtuig toch altijd minder zuurstof dan op de grond. Dat heeft te maken met de druk. Op de grond hebben we een luchtdruk van ongeveer 10,1 bar, in een vliegtuig dat op 10km hoogte vliegt heeft een luchtdruk van 7,8 bar, wat je normaal vindt op een bergtop van 2000 meter. Onze lichamen zijn dit niet gewend, tenzij je natuurlijk op die bergtop woont, en het resultaat daarvan is dat we ons vaak moe of uitgeput voelen. Het feit dat we zo lang stil zitten, helpt hier natuurlijk ook niet bepaald bij.

Je kunt de last hiervan eventueel iets verlichten door regelmatig op de staan en een stukje door de cabine te lopen of een 1 dag voor de vlucht een aspirine in te nemen, dit versneld de bloedcirculatie. 

365418563_d4c8739272_oJe zintuigen werken slechter

Vliegtuigeten vies? Dat ligt blijkbaar niet aan de airline, maar aan jouw lichaam. Klinkt een beetje gek, maar in een vliegtuig zijn je smaakpapillen wel 1/3 verminderd! Het is wellicht vergelijkbaar met je smaak wanneer je verkouden bent. Hetzelfde geldt voor je gehoor. Ik klaag altijd over het feit dat mijn muziek nooit hard genoeg is. Dus eigenlijk moet je je koptelefoon zo’n 1/3 harder zetten om het zelfde te horen als op zeeniveau.

Ik ben bang dat hier dus ook niet echt een oplossing voor is. Gewoon door blijven gaan met de airlines de schuld geven over het vieze eten 🙂

Uitdroging

De lucht in een vliegtuig is erg droog, minder dan 20%, terwijl de luchtvochtigheidsgraad in huis tussen de 40-60% ligt. Hoe langer de vlucht, hoe droger de lucht in het vliegtuig wordt. Uit onderzoek is gebleken dat men de neiging heeft om tijdens een vlucht te weinig te drinken, vaak zelfs minder dan 2 bekers. Je raakt dus makkelijker uitgedroogd, wat als gevolg heeft dat een jetlag bijvoorbeeld harder aankomt dan wanneer je tijdens een vlucht goed drinkt.

Verstandig is om geregeld water te drinken, caffeïnehoudende dranken en alcohol onttrekken juist vocht. Vermijd dus bijvoorbeeld koffie, een wijntje of cola. Zelf heb ik ook vaak een vochtinbrengende dagcrème, lippenbalm en een handcrème in mijn handbagage.

De aanwezige bacteriën

3354331917_8166996ec5_zVoor als je het nog niet wist, in een vliegtuig hangen veel bacteriën in de lucht (sorry als ik je nu bang maak). Je zit met relatief veel man in een kleine ruimte en de helft van de lucht in een vliegtuig wordt gerecirculeerd. Dat betekent niet per definitie dat een vliegtuig meer bacteriën zou hebben dan bijvoorbeeld op je werk of een andere openbare plek. Gelukkig hebben airlines ook nog eens speciale filters om bacteriën tegen te houden.

Mijn tip is om altijd ontsmettende doekjes of gel bij je te hebben, deze zijn er in speciale travel sizes. Hiermee neem je bijvoorbeeld het uitklaptafeltje even af of was je je handen een keer extra. Vermijd ook kraanwater in een vliegtuig, deze bevatten namelijk veel bacteriën.

Je lichaam zet op

Heb je soms niet het gevoel dat je gewoon bent aangekomen tijdens een vlucht? Ik heb het wel eens gedacht en ben heel blij dat ik nu weet hoe het zit: de luchtdruk tijdens een vlucht zorgt ervoor dat je opblaast, net als een zakje pinda’s. Je buik zet bijvoorbeeld op, dat komt doordat de lucht in je darmen blijven zitten en dit kan een behoorlijke buikpijn veroorzaken. Meestal zakt dit na de vlucht alweer snel af.

Vermijd kauwgum of overbodig slikken. Veel mensen doen dit tijdens het stijgen en dalen van een vlucht, om zo bijvoorbeeld de druk op je oren te ontlasten. Helaas krijg je op deze manier ook nóg meer lucht binnen. Tomaten- en fruitsappen kunnen ook helpen, omdat deze drankjes veel elektrolyten (chloride, calcium, magnesium, sodium en kalium) bevatten.

Klinkt allemaal behoorlijk dramatisch he? Ik hoop dat dit artikel je niet weerhoudt van vliegen, want vliegtuigen brengen je juist zo ver. Wel hoop ik dat je iets kunt met de oplossingen, om je vlucht zo aangenaam mogelijk te maken. Safe travels! 

Photo credits: Binder.donedat, Terri Tu en Sigmama